Ryan: ‘De omgevingen waar je in werkt maken de projecten vaak complex’
InterviewEen jaar geleden is Ryan gestart in de functie van projectcoördinator bij SPIE, waarbij hij vanuit SPIE bij 4AMS Assetmanagement & Services aan de verbetering van de gebouwen op Schiphol werkt. Een mooie technische uitdaging waar hij iedere dag met plezier aan werkt. Benieuwd naar zijn verhaal? Wij nemen je mee.
So far, so good
Hij nodigde ons uit op zijn kantoor waar je uitkijkt op het vliegverkeer van Schiphol. Ryan neemt ons meteen mee in hoe zijn team en functie eruit ziet: ‘We hebben bij 4AMS drie teams, bestaande uit een projectmanager, werkvoorbereider en uitvoeringscoördinator. Mijn team doet voornamelijk de bouwkundige projecten. Er wordt daarbij zoveel mogelijk rekening gehouden met de expertise van een bepaald team. Maar het is niet dat wanneer er minder bouwkundige projecten zijn, dat we het andere team helemaal vol stapelen. Dus je helpt elkaar absoluut. Daarom zijn mijn projecten voornamelijk bouwkundig, maar niet uitsluitend. Het voordeel voor mij is dat ik ook installatietechnische kennis heb en hier ervaring mee heb, dat scheelt zeker.’
Of de verwachting van Ryan over de functie is uitgekomen? ‘Ik denk dat het wel aansluit, o.a. hoe de functie is omschreven tijdens de sollicitatiegesprekken. In het eerste gesprek was het nog niet erg concreet. Dit komt doordat er veel nog onbekend is, aangezien de afdeling net een jaar bestaat en KLM ook nog haar weg aan het vinden is hoe ze het projectmanagement willen verbeteren. Het is een samenwerkingsverband met KLM, dus werken we ook in de systemen van KLM. Dit is aan verandering onderhevig, dus iedereen is hier nog zijn weg in aan het vinden. Het tweede gesprek was duidelijker, dat heeft ook voor mij de doorslag gegeven om voor de baan te gaan. Ik kan nu wel zeggen dat ik voor 99% snap wat we hier aan het doen zijn, dus dat is erg fijn! Als organisatie is 4AMS nog steeds aan het onderzoeken hoe ze alles het beste kunnen inrichten. Je merkt zeker bij de afdeling Projecten dat we elke dag nog dingen aan het verbeteren en aanpassen zijn. Wellicht is dit proces nooit klaar, maar dat vind ik niet erg. So far, so good!’
Bouwkundige staat van gebouwen
En hoe KLM RE&FC (Real Estate & Facility Contracting) als opdrachtgever bevalt? ‘Ik kom vanuit een heel ander vakgebied: ik heb hiervoor VvE beheer gedaan, waarbij je veel bezig bent met woongebouwen en je te maken hebt met particulieren. Alles wat mij daar niet aanstond en dacht hier te vinden klopt absoluut. Dus daar ben ik zeker tevreden over!’
‘Echter was mijn verwachting van onze nationale trots dat de bouwkundige staat van de gebouwen hoog in het vaandel zou staan. Wat je duidelijk merkt is dat de core business vliegen is, wat logisch is bij een vliegmaatschappij. Dat moet dus goed geregeld zijn en is prio nummer één. Dus alles wat wij aan het doen zijn moet schuiven en passen, zodat er kan blijven worden gevlogen. Heel logisch, want daar wordt geld mee verdiend. De achterkant - zoals de bouwkundige staat van de gebouwen - is vooral een kostenpost, aangezien hier alleen maar geld wordt uitgegeven en geen geld mee wordt verdiend. De gebouwen worden functioneel gebruikt, dus wanneer het werkt is het vaak goed genoeg. Daarom is er dus voor ons werk aan de winkel.’
Permanent blijven draaien
In zijn rol bij SPIE/4AMS is het een doel om de gebouwen functioneel te houden en waar het kan te verbeteren. ‘Daar zijn we hiervoor. Alles wat we doen maakt het beter, wat een groot voordeel is. Ze hebben hier vrij oude gebouwen, zo zijn er een hoop gebouwen die nog uit de jaren zeventig stammen. Die zijn dus vaak aan vernieuwing toe. Alleen soms heeft het ermee te maken dat de kosten hoog zijn om bijvoorbeeld te renoveren of dat de business die erin zit niet dicht kan omdat vliegen hiervan afhankelijk is. Je moet het zo zien: je hebt KLM, je hebt de hoofdgroep en daaronder zitten nog veel andere BV’s. Die BV’s noemen ze de business. Een van deze business is E&M (Engine & Maintenance), dat is de partij die verantwoordelijk is voor het onderhoud aan vliegtuigen. Hieronder valt ES (Engines Services), die partij doet het onderhoud aan de motoren. Weer een andere afdeling van E&M is het milieucentrum, die partij regelt de afvalverwerking. Andere businesses zijn KLM Health Services, KLM Catering Services, KLM Inflight Services en natuurlijk RE&FC die eigenaar is van alle gebouwen van KLM. Op deze manier heb je veel verschillende business die verbonden zijn aan KLM.’
‘Sommige gebouwen moeten dus permanent blijven draaien. Zo ook bij de motorenshop van E&M waar ze van die chemische baden hebben en waar ze diverse onderdelen kunnen reinigen. In dat gebouw moet de vloer heel erg onderhouden worden, maar dat is heel lastig aangezien het gebouw niet dicht kan. Het schijnt dat er maar twee plekken in de wereld zijn die die werkzaamheden kunnen uitvoeren, dus de functie van het gebouw is nóg belangrijker dan het gebouw zelf. Daardoor is soms het onderhoud aan het gebouw bijna onmogelijk, omdat de functie en dus de motor niet uit kan. Het moet gewoon door blijven gaan. Dit is zowel in het weekend als in de nacht, alles draait gewoon door. Door de werkzaamheden in het weekend duren de werkzaamheden zo een half jaar wat aardig complex is. Door de complexiteit is het vaak dat je te maken hebt met de omgeving waarin je de werkzaamheden doet. De werkzaamheden zelf zijn niet altijd even bijzonder: of je nou als techneut een luchtbehandelingskast moet vervangen in een kantorenpark in Sloterdijk of ergens anders, de installatie is hetzelfde. Alleen de omgeving waar je het in moet gaan doen maakt het hier bijzonder. Het is een hoop waar je rekening mee moet houden.’
Projectfases doorlopen
Een groot deel van Ryan’s dag of week bestaat uit administratieve werkzaamheden. ‘Je moet het zo zien: bij de voorbereiding van een project is de voorbereidingstijd voor een gemiddeld project soms bijna een jaar. Dat gaat dan niet om een project van vele miljoenen. Het kunnen verschillende projecten zijn: de kleinste is €50.000 of projecten tot een miljoen, waarbij er heel soms 2 of 3 miljoen wordt uitgegeven aan een project. Maar je ziet dat de tijd die nodig is voor de engineering nauwelijks verschilt in de omvang van projecten. Dus vanaf het moment dat wij een opdracht krijgen, gaan wij het uitwerken totdat er een prijs ligt. Dat is de prijs voor het uitvoeren van de werkzaamheden zoals iedereen dat wilt. Dat noemen we de engineeringfase. Hierin moeten we veel voorbereiden voor de uitvoering, want daarin moet je rekening gaan houden met alles van het gebouw. Dus o.a. checken wat voor beperkingen je hebt. Je merkt dat er toch bijna een jaar tussen zit vanaf het moment dat we de opdracht hebben gekregen voor een project en voordat echt de eerste hamer de muur in gaat. Daarom zie je bij veel projecten die ik heb, dat ik maar één stukje fase heb meegemaakt en ik ze nog niet van A tot Z heb doorlopen. Geen enkel project waarbij ik kan zeggen: die zijn we gestart toen ik ben begonnen wat nu afgerond is.’
‘Toevallig heb ik nu een paar projecten waarbij we nu over gaan van fases, dus projecten waar ik ben aangehaakt in de engineering die nu in opdracht gaan. We gaan hierbij starten met de werkvoorbereiding voor de uitvoering. De uitvoering is pas in januari/februari dat we daarmee gaan beginnen. Voor mij wel leuk dat er nu langzaam maar zeker een volgende fase bij sommige projecten begint. Gelukkig hebben we redelijk veel projecten in dezelfde fase. We hadden veel projecten in de engineeringsfase zitten toen ik in deze rol startte. Toevallig twee projecten die nu in de uitvoeringsfase zitten waarvan er net één klaar is. Dat komt omdat de voorbereiding al was gedaan. Doordat ik alleen bij de uitvoering etc. ben aangehaakt, heb ik dus nooit het hele traject meegemaakt.’
Tekenronde
Wanneer je op Schiphol werkt is het volgens Ryan belangrijk dat je van de omgeving houdt. ‘Het is hier namelijk zeer dynamisch en mogelijk wat logger dan in andere organisaties. Wat betekent: veel stappen doorlopen, veel verschillende personen waar je mee te maken hebt en waar je akkoord van moet krijgen en veel verschillende systemen die je gebruikt. Wellicht is het voor mij makkelijker aangezien ik nieuw ben, dan weet je niet anders.’
Bij de afdeling Projecten is 4AMS de opdrachtgever naar de aannemers toe, dus 4AMS vraagt bij aannemers prijzen op om werkzaamheden uit te voeren. ‘Wij voegen onze uren eraan toe voor het projectmanagement wat wij doen en van die offerte maken wij een definitieve offerte die wij weer neerleggen bij KLM RE&FC. Op het moment dat wij onze offerte hebben aangeboden houden zij eerst een budgetmeeting. Dan gaan ze met de business vergaderen of ze die investering willen doen. Op het moment dat dat gedaan is, gaat het de formele tekenronde in. Dan moeten alle directeuren, afhankelijk van de hoogte van het bedrag, nog tekenen. In totaal gaan er dus aardig wat weken overheen voordat de volledige tekenronde is afgerond.’
Wat wil de klant precies?
Op dit moment is Ryan voornamelijk met het verbouwen van gebouwen en kantoren bezig. ‘Een van deze projecten is het gebouw ‘Motorenproefbank’, dat is waar de motoren getest worden. In dit testgebouw wordt de motor opgehangen en aangestoken en testen ze hem op volle kracht. Ook de motoren van enorme vliegtuigen worden hier getest, zoals de Boeing 747. De motor is hier dus van het vliegtuig af geweest en heeft een groot onderhoud gehad. Soms gaat die helemaal uit elkaar tot allerlei losse elementen, wordt het gereinigd, worden er onderdelen vervangen en wordt hij weer in elkaar gezet. Dan moet de motor eerst getest worden in de ‘testcel’. Hier wordt de motor opgehangen en aangestoken. De ene kant is een grote schoorsteen, daar wordt lucht ingezogen. Aan de achterkant heb je ook een schoorsteen, wat de uitlaat is. In dat testgebouw zit een kantoor waar de mensen in de controlekamer zitten, waar mensen werken en waar monteurs zitten. Dat kantoor moet gerenoveerd worden, aangezien het een gebouw is wat uit de jaren tachtig stamt en aardig verouderd is. Ik ben dus druk bezig met deze verbouwing. Er gaat een nieuwe vloer in en er komen nieuwe wandjes, een nieuwe keuken en nieuw meubilair. Daarnaast gaan we de toiletten helemaal renoveren en wordt de douche gerenoveerd. Dat is dus technisch niet zo’n complex verhaal. Er zit natuurlijk wel wat techniek in: een aantal waterleidingen moeten worden omgelegd en er moeten wat wijzigingen in de verlichting en elektriciteit aangebracht worden. Maar dat is relatief simpel.’
‘Echter merk je bij de projecten dat de uitdaging hem vooral zit in dat de klant vaak niet exact weet wat ze willen. Dus we krijgen letterlijk een opdracht, zoals: een gebouw is gedateerd en we willen het upgraden vanwege de beleving van het welzijn van het personeel, punt. Maar welke kleuren en welke materialen ze willen geven ze niet door. Vervolgens ga je met de klant zitten: wat wil je? Dat gaan wij dan verzinnen. Vervolgens zeggen we: we gaan het zo doen. Hier komt een wandje en we kiezen deze keuken en dit tegeltje. Vervolgens gaan we het uitrekenen en prijzen aanvragen. Vaak moeten we hier weer veel aan veranderen, qua stijl maar vooral qua prijs. Uiteindelijk gaan we het een en ander schrappen, kijken we wat we anders kunnen doen en welke andere materialen we kunnen gebruiken.’
‘In veel van mijn projecten is de scopebepaling de voornaamste uitdaging qua techniek: wat wil de klant precies? Vaak weten ze niet precies wat ze willen, totdat ze de prijs horen of totdat wij al een kant op zijn gegaan en dan pas erachter komen dat dat niet is wat ze willen. Daar zit dat manoeuvreren in om dit goed uit de klant te trekken wat hij of zij wil. Dat is iets waar ik nog genoeg van kan leren. Eigenlijk gaat het om een combinatie van onderhandelen, trechteren en overtuigen. Met de vele twijfels van klanten moet je goed om kunnen gaan, wat niet altijd even makkelijk is. We zijn natuurlijk techneuten en willen ons werk goed doen. We willen de beste oplossingen aandragen aan de klant en dus wil je niet met een halve oplossing aankomen. Zo wil je bijvoorbeeld de mooiste en beste ramen aanbieden. Toch word je vaak teruggefloten en moet je weer aan de tekentafel gaan zitten met elkaar. Onze puzzel of complexiteit zit uiteindelijk meer in het passend maken in het schema van de business dan in de technische complexiteit van projecten. Dus hoe kunnen wij het gaan uitvoeren zonder dat de business gesloten hoeft te worden of - als het echt niet anders kan - dat het sluiten van de business minimaal is? Daar zijn wij dus meer mee bezig en moeten daar veel rekening mee houden.’
De complexiteit van de omgeving
Een van de projecten van Ryan is bij Cargo. ‘Ik ben hier bezig met het ISSO-project, dat is een opname die plaatsvindt op veiligheid. Wanneer ze een gebouw hebben doorgelopen is er bijvoorbeeld een stopcontact los, een lampje brandt niet, de brandwerende doorvoer voldoet niet meer etc. Dus verschillende disciplines die gecontroleerd worden op veiligheid. Soms kunnen er ook dingen zijn die met BHV te maken hebben zoals valgevaar wat wij dan op moeten lossen. Echter is Cargo een beveiligde omgeving, dus is het heel lastig om mensen binnen te krijgen om werkzaamheden uit te voeren. Dat is namelijk de laatste fase waarbij spullen in een vliegtuig gaan voor transport, dus daar kan je niet zomaar bij. Deze beveiliging is zo hoog vanwege de veiligheid van de vliegtuigen. Dus de omgeving maakt de werkzaamheden die we moeten uitvoeren honderd keer moeilijker en vooral heel erg kostbaar.’
‘Als je ziet wat we moeten doen zijn het werkzaamheden van niks, zoals stopcontacten vastschroeven, een nieuwe TL balk ophangen, een beschermhoes op een buisje plaatsen etc. Alleen in projectmanagement is het best complex om het goed af te stemmen dat die werklieden daar de juiste pasjes hebben. Zelfs ik mag formeel niet zelfstandig daarbinnen rondlopen, terwijl ik nu de MLV (medewerker luchtvracht) heb. Wat het dus complex maakt hier is de situatie, de gebouwen en de functies van de gebouwen.’
Diverse en dynamische functie
Ryan vertelt ons ook dat ze geen vaste functies hebben bij 4AMS. ‘Ik ben bijvoorbeeld aangenomen als projectcoördinator, dat is de omschrijving bij SPIE. Maar eigenlijk heb ik een functie die tussen de werkvoorbereider en de projectmanager in zit. Formeel ben ik werkvoorbereider, zo noemen ze het hier intern. We hebben geen harde lijnen. Het werk wat ik doe zou ik voor de helft moeten doen als werkvoorbereider, maar je doet veel meer omdat het hier een beetje in elkaar over loopt.’
‘Heel strikt gesproken hebben we drie functies: projectmanager, werkvoorbereider en uitvoeringscoördinator. Echter hebben we bijvoorbeeld in mijn team al geen uitvoeringscoördinator, dus doen we het met z’n tweeën. Daardoor hebben we ook een hele andere verdeling dan de andere teams. Zo doe ik hier ook deels front office werk. Dat is gewoon hoe het is gelopen. De front office is degene die meer het administratieve werk richting KLM doet, dus o.a. alle terugkoppelingen bijhouden van projecten en statuslijsten. Dus ik ben de back-up van degene die de front office doet. Ik vind het hier dan ook erg prettig dat je niet in een hokje wordt gestopt, dat je heel specialistisch alleen maar één ding aan het doen bent. Bij het ene project ben ik wat minder betrokken, bij het andere project doe ik veel meer van A tot Z. Ik vind de functie dan ook heel divers en enorm dynamisch. Een werkweek is nooit hetzelfde, zelfs per dag kan het verschillen. Dynamisch is een woord wat hier dan ook vaak valt.’
Een andere pet opzetten
Ryan werkt bijna iedere week fulltime op kantoor. ‘Ik ben bijna altijd vijf dagen per week op kantoor. Heel af en toe wil ik nog wel eens één dag per week thuiswerken, maar ik vind het gewoon prettig om naar werk te gaan. Zeker als je nieuw bent is het veel beter om met je collega’s te zijn, kan je ook beter sparren. Als je thuis zit is dat lastiger. Ik heb namelijk nog steeds iedere dag vragen, dan moet je iedere keer iemand bellen of een collega via Teams een chat sturen om hulp te vragen. Dus vind ik het makkelijker om op kantoor te zijn, dat werkt over het algemeen wat ook wat sneller.’
‘Toch is 4AMS een beetje het buitenbeentje, aangezien het anders werken is dan wat SPIE doet. Echter is dat bijvoorbeeld niet het geval voor de monteurs. Ook in beheer en onderhoud lopen monteurs gewoon rond. Of ze nou bij SPIE of 4AMS zitten, ze doen hetzelfde. Maar hier bij de afdeling Projecten is het dat je een hele andere pet op zet, aangezien je projectmanagement doet en je dus geen aannemer bent.’
Uniek binnen SPIE
De afdeling Projecten van 4AMS is heel anders dan waar ELLBRU dagelijks mee te maken heeft. Het buitenbeentje is dan ook op een positieve manier bedoeld. We zijn veel in contact met geplaatste professionals bij SPIE, maar die werken voornamelijk aan nieuwbouwprojecten. ‘Veel collega’s bij SPIE hebben de traditionele rol bij een aannemer of installateur. Als je kijkt naar onze afdeling is 4AMS meer een projectmanagementbureau. Dan praat ik echt alleen over de afdeling Projecten, aangezien 4AMS breder is dan dat. Dus als jij bij beheer en onderhoud werkt dan heb je bijvoorbeeld een onderhoudscoördinator, dus degene die het onderhoud verzorgt en regelt, monteurs inplant, materiaal besteld en zorgt dat alles op de planning staat. Dan maakt het niks uit of je dat hier doet of bij SPIE namens een andere klant. De rol is dan hetzelfde, je doet het alleen voor een andere klant. Alleen wat wij doen bij de afdeling Projecten, dat is redelijk uniek binnen SPIE voor zover ik weet.’
‘Toch heb ik veel contact met collega’s die werkzaam zijn op de vestiging Sloterdijk in Amsterdam, omdat wij SPIE regelmatig inschakelen voor werkzaamheden. Zo vraag ik frequent een offerte aan voor werkzaamheden of regelen zij voor mij iemand omdat ik een klusje heb die gedaan moet worden. Dan heb ik contact met collega's van de vestiging Amsterdam, vaak specifiek met de afdeling Bouw waar we veel mee doen.’
Van A tot Z
Wanneer Ryan een goede werkdag heeft gehad en waar hij blij van wordt? ‘Als alles soepel loopt, dat is heel belangrijk. Ik haal nu veel voldoening uit een paar projecten die we hebben afgerond waarbij ik echt actief mee heb geholpen bij de engineering. Ik weet dat ze zijn goedgekeurd, omdat de budgetboard dus al bij elkaar is geweest en ze goedkeuring hebben gegeven. Ze zitten nu in het tekentraject, dus we moeten nu nog een week of vier wachten. Dan is de volgende stap de uitvoering, dus het realiseren. Wat ik altijd al het mooiste heb gevonden is wanneer dit volledig is afgerond, dat geeft een heerlijk gevoel. Je begint dus met twee regels op papier en eindigt met iets concreets. Dat laatste moet ik nog meemaken. Ik heb nu de eerste stap al gemaakt waarbij ze zeggen dat het plan wat ik heb ingediend goed is. Dan willen we dus verder gaan en komt de volgende stap: de uitvoering. Dan zal ik ook weer tegen dingen aanlopen die moeizaam gaan, maar dat hoort erbij.’
‘Ik kijk er dus echt naar uit om een project van A tot Z mee te maken. Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat. Je creëert iets, je maakt iets of je verbetert iets - dat is hetgeen wat je doet. Aan het einde van het project hoop je dat de klant blij is met wat hij of zij heeft gekregen, dat is natuurlijk de bedoeling. Maar ook om het eindproduct te zien, daarvoor doe je het als bouwkundige. Normaal gesproken is er niks en zet je een gebouw neer. In dit geval is er al een gebouw, maar maak ik het nieuwer én beter. Dit zorgt ervoor dat ik mijn voldoening daar uit haal. Het zijn geen short fixes, dus het duurt even voordat ik mijn ‘fix’ krijg. Het zijn dus meer projecten op de langere termijn, maar als het dan eenmaal is afgerond kan je er goed op teren.’
Veel regelen, veel vragen stellen én veel stakeholders
Het is veel regelwerk wat Ryan doet op een werkdag. ‘Als we het hebben over technische input moet je natuurlijk soms bedenken hoe we dingen gaan oplossen, dan moet je een bepaalde kant opgaan. Je kan natuurlijk niet alles aan elk detail overlaten. Soms moet je ook aan een aannemer of installateur kunnen vertellen wat we gaan doen. Dus heel veel vragen stellen, zo simpel is het. Dat is belangrijk om er correcte invulling aan te geven en het goed te kunnen uitvoeren. Het is dus veel regelen, maar als het lukt dan haal je er zeker voldoening uit. Echt een overwinning als het goed is gegaan!’
In de functie heeft Ryan met heel veel stakeholders te maken. ‘Dat is ook één van de uitdagingen hier, omdat je met heel veel belanghebbenden te maken hebt. Je hebt natuurlijk regelmatig collega's nodig die een andere functie hebben. We hebben hier de MOCt (Management Of Change), dat is een afdeling die elke verandering in een gebouw bijhoudt. Dus als er een project is en we gaan bijvoorbeeld armaturen eruit halen, nieuwe LED bakken in de gang zetten, dan moeten we dat melden bij MOCt. Sowieso moet je elk project melden bij MOCt. MOCt geeft dan aan dat je nieuwe tekeningen en een CE-certificaat van de nieuwe armaturen moet aanleveren. Ze zeggen dan precies wat ik moet aanleveren. Dat leg ik weer bij de aannemer neer: als jij gaat uitvoeren, dan heb ik dit allemaal van je nodig. Dat moeten alle projectmanagementbureaus doen. Het is dus niet dat alleen wij dat moeten doen. Uiteindelijk is MOCt dus gewoon een afdeling die voor KLM werkt.’
Interne en externe stakeholders
‘Intern heb je ook veel afdelingen waar je mee te maken hebt, zoals een installatieverantwoordelijke (dat is een persoon die namens KLM verantwoordelijk is voor een bepaalde installatie), de afdeling die zorgt dat iets voldoet aan de regelgevingen, een brandveiligheidsdeskundige en een HSEQ-coördinator (Health, Safety, Environment, Quality). Je hebt dus veel interne belanghebbenden. Wanneer je naar externe stakeholders kijkt heb je ook bij KLM veel belanghebbenden. Zo heeft de vestiging/de gebruiker die in een gebouw zit ook met diverse belanghebbenden te maken. Je hebt dan met de opdrachtgever (het hoofd van de afdeling) en de beheertechnicus die op locatie is te maken.’
Of Ryan qua ontwikkeling merkt dat hij uiteindelijk ook wil doorgroeien naar een volgende stap binnen 4AMS/SPIE? ‘Het is nog te vroeg dat je met bepaalde functies te maken hebt dat je denkt: dat vind ik wel wat. Dus goed om eerst te settelen in mijn huidige functie. Ik denk wel dat je in deze functie vaak de ambitie hebt om uiteindelijk projecten te gaan managen. Dat is intern een logische vervolgstap, vooral voor mij waar ik vandaan kom en wat ik nu al doe. Je hebt in ieder geval genoeg uitdagingen bij 4AMS, wat juist erg leuk is!
De ideale balans
Ryan: ‘Je weet in deze functie eigenlijk niet waar je mee begint in een werkweek. We maken altijd samen met m'n projectmanager aan het begin van de week een planning. Dan nemen we de projecten door, wat er moet gebeuren, welke stappen er zijn, wat we moeten doen etc. Vervolgens maken we een overzicht van wie wat gaat doen, zodat we dat een beetje van elkaar weten aangezien mijn collega niet altijd fulltime hier werkt. We maken dan een planning, waarbij je soms een weekplanning maakt en dat er aan het einde van de week dan helemaal niks van is gekomen. De week erna doen we dan weer een poging. Soms komen dingen tussendoor wat heel organisch is, dat is niet te voorspellen. Het is hier dus nooit saai. Ik vind het de ideale balans als je het hebt over de werkdruk.’
‘Aangezien ik vanuit de corporatiewereld kom had ik verwacht: ik ga nu naar een aannemer waar het waarschijnlijk super hectisch gaat zijn, maar we krijgen gelukkig voldoende tijd om onze werkzaamheden met elkaar te doen. Dat is erg fijn, ook omdat het uitvoeren van de werkzaamheden simpelweg vaak veel tijd kost. Dus je verwacht van zo’n type organisatie dat ze relatief meer druk opleggen. Dat doen ze uiteindelijk ook wel. Zo moeten we bijvoorbeeld altijd planningen aanreiken, en op die planning oefenen ze wel druk. Wanneer ik bijvoorbeeld zeg dat iets een half jaar gaat duren, dan verwachten ze ook dat het een half jaar duurt. Ze kijken er hier vooral realistisch en op een werkbare manier naar, dus het is niet dat ze verwachten dat iets wat een half jaar duurt ineens in drie maanden is afgerond.’
Wat de bouwsector uniek maakt voor Ryan? ‘Dat is ook waar ik me voldoening uit haal: je realiseert iets, zoals een gebouw. Dus vanuit iets dat nog niets is maak je iets. Dus echt dingen maken, dat vind ik het inspirerende van de sector. Eerst staat er geen gebouw en vervolgens staat er na een bepaalde periode opeens een gebouw waar mensen in wonen of werken. Dat is mooi toch?’
Wil jij ook graag werken bij Schiphol in een uitdagende omgeving waar jouw expertise het verschil maakt? Laat het ons weten.
Contactformulier
Laten we snel kennismaken.
Of je nu uitdagend werk óf de juiste mensen zoekt, het begint met kennismaken. Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op.