Vrachtwagens elimineren door aanvoer per boot
Erik Jan Hansen, project engineer bij AAK, werkt iedere dag met veel passie en plezier. Voordat hij kon lopen wist hij al: ik ga iets in de techniek doen! Die droom werd werkelijkheid. AAK is gespecialiseerd in plantaardige oliën en vetten, de waarde toevoegende ingrediënten in veel producten die mensen graag consumeren. Zij maken deze producten lekkerder, gezonder én duurzamer. Erik Jan laat ons tijdens het projectbezoek 2 verschillende industriële projecten zien waar hij momenteel druk mee is. Eén project daarvan is het aanvoeren van ruwe olie per boot in plaats van vrachtwagens en tankwagens.

Veel vrachtverkeer besparen
We zijn bij AAK altijd bezig met een betere manier van produceren voor de omgeving en het milieu, ook omdat we natuurlijk midden in een woonwijk zitten. Op dit moment wordt de meeste ruwe olie aangevoerd met vrachtwagens en tankwagens. Er gaat dertig ton in, die worden in de raffinaderij gelost en daar doen we dan vervolgens wat mee. Maar we zitten heel mooi gevestigd aan de Zaan, dus waarom kunnen we hier niet een boot laten komen? We hebben tanks waar 300 ton in kan, dus dan kunnen we tien vrachtwagens elimineren door één boot te laten komen.
Het lastige is dat de bootleidingen die ooit aangelegd zijn ook een beetje end-of-life zijn. Daarom loopt er nu een project om die twee oude bootleidingen te saneren. Een derde leiding, die naar de grote bulktanks loopt, zouden we door kunnen koppelen naar waar de twee oude leidingen eindigden, zodat we ook de niet grote bulkproducten via een boot kunnen laten binnenkomen. Met deze oplossing zouden we dus potentieel veel vrachtverkeer kunnen besparen, waardoor de omgeving weer minder last heeft van trilling, geluid en dergelijke. Dat is een best practice die we proberen zo te ontwikkelen. Maar daarvoor moet er dus nog het één en ander gebeuren.
Kwaliteitscontroles
‘Daarnaast zijn we ook nog bezig met een stukje kwaliteitscontrole op die bootleiding. Als er een tankwagen van dertig ton binnenkomt, dan nemen we daar een monster uit voor de kwaliteitscontrole. In de tankwagen laten we een pijpje zakken, die halen we eruit en dan heb je een mooi monster in een steekproef. Alleen wanneer er een schip is van 300 ton en je laat daar een pijpje in zakken, dan is het monster relatief ten opzichte van het totaal een heel stuk kleiner. Dat betekent ook dat als er ergens in die 300 ton in dat enorme schip een cluster van een paar honderd liter verontreiniging zwerft, dan zit dat als een mooi bolletje ergens in het geheel. Er zit geen grote mengschroef in, dus die verontreiniging wordt niet netjes verdeeld over de hele partij. Daardoor kan het zomaar zijn dat je met de steekproef naast die verontreiniging mikt, en het dus niet opmerkt. En ik kan je garanderen: minerale olie of hydrauliek olie smaakt niet lekker!
Dus wat we nu aan het ontwikkelen zijn is dat we in die losleidingen een soort van automatisch monstername systeem maken, dat nog steeds wel netjes en hygiënisch is aangezien het monster goed bewaard moet worden. Het duurt zo’n 6 uur om zo'n boot te lossen en over die 6 uur wordt er steeds een klein beetje gepakt van wat er door die leiding loopt. Dan hebben we dus ongeacht waar het in het schip zat (het gaat allemaal door dezelfde leiding) steeds een klein beetje en hebben we dus een veel betere representatie van de totale lading. Als daar ongewenste zaken in zitten kunnen we die dus veel beter vinden. Zo zijn we steeds door aan het ontwikkelen om naar een nóg betere manier van werken toe te gaan.
Altijd gaan voor nóg een stapje beter
Het zijn dit soort projecten waar best wel even wat tijd in gaat zitten. Het vergt een hoop voorbereiding en doorontwikkeling. Wat ook meespeelt is dat we de procedure nog aan het uitwerken zijn en tegelijk proberen de techniek voor de procedure te bedenken. We zijn echt iets nieuws aan het bedenken, dus de onderdelen liggen er niet voor op de plank. Dat vereist ook een hele nauwe samenwerking met de andere afdelingen. Ik ben van mening dat dit AAK heel erg kenmerkt, in de zin van dat we continu bezig zijn met hoe we onze processen, principes en werkwijzen kunnen verbeteren. Niet de instelling ‘het is goed genoeg, een zesje is prima dus we houden het zo’. Nee, we gaan altijd voor nóg een stapje beter.’
Wil jij ook aan toonaangevende projecten werken bij onze opdrachtgevers? Neem contact met ons op.
Wat kunnen we voor jou doen?
Op zoek naar een specialist die het verschil kan maken? Laat hier je e-mail of telefoonnummer achter.
Volgend project